تبلیغات
مخصوص دانش آموزان سال سوم راهنمایی - نمونه سوالات جغرافیا دروس 1 الی 4

امروز:

نمونه سوالات جغرافیا دروس 1 الی 4

همه در ادامه مطلب...

درس اول


1 – نام دو وسیله مطالعه درجغرافیا را بنویسید؟


کره جغرافیایی – نقشه


2 – نقشه و کره ی جغرافیا چه تفاوت و چه شباهتی با هم دارند؟


هم کره و هم نقشه اطلاعات زیادی را در مورد پدیده ها و موضوع های جغرافیایی به ما می دهند، اما در نقشه می توان با مشاهده دقیق تری موضوعات را بررسی کرد و جزئیات بیشتری را نشان داد.


3 – کدام یک از اطلاعات زیر از کره جغرافیا و کدام اطلاعات از نقشه بهتر به دست می آید؟


1- کروی بودن زمین --> کره جغرافیا
2 – جزئیات پدیده های زمین --> نقشه
3- محل دقیق عوارض و پدیده ها --> نقشه
4 – چرخش زمین --> کره جغرافیا
5 – فاصله واقعی قاره آسیا از آمریکا -->
کره


سؤال از متن درس :
1 – چه اطلاعاتی می توانیم از کره ی جغرافیایی بدست آوریم؟


خشکی های روی زمین، قاره ها، اقیانوس ها، چگونگی ارتباط مردم جهان از راه دریا، محل قطب شمال و جنوب، محل واقع شدن خط استوا و چگونگی تقسیم شدن زمین به دو نیم کره ی شمالی و جنوبی نصف النهارها و چگونگی تقسیم شدن زمین به دو نیم کره ی شرقی و غربی.


2 – کره ی جغرافیایی چه معایبی دارد؟


روی کره جغرافیایی نمی توان همه جزئیات را نمایش داد.


  3 – مزیت نقشه بر کوه جغرافیایی چیست؟


بر روی نقشه می توان جزئیات را نشان داد و مشاهده ی دقیق تری از موضوعات جغرافیایی بدست آورد.


4 – بر روی یک نقشه کوه ها را به چه صورت نشان می دهند؟


دایره های متحدالمرکز 


5 – برای تهیه نقشه ی ساده از یک کوه از.... بر روی آن کوه استفاده می کنند.


نقاط هم ارتفاع


6 – نقشه چیست؟


نقشه تصویری است از سطح زمین که به نسبت مورد نیاز کوچک شده است.

سؤالات درس2  :


1 – مقیاس را تعریف کنید؟


کوچک یا بزرگ بودن نقشه را نسبت به اندازه واقعی، مقایس نقشه می گویند.


  2 – رودی که عرض آن 100 متر است، بر روی نقشه با عرض 10 سانتی متر دیده می شود، مقیاس این نقشه چه قدر است؟  یک هزارم


3- برای خواندن نقشه به چه مواردی باید توجه کرد؟


1 – توجیه نقشه
2 – استفاده از راهنمای نقشه
3 – مقیاس نقشه


4 – منظور از «توجیه نقشه» چیست؟


نقشه را باید طوری در مقابل خود قرار دهیم که جهت آن درست باشد یعنی کج یا وارونه نباشد، هنگام استفاده از نقشه شمال آن با جهت ایستادن، منطبق باشد. 


5 – در یک روستا دو نقشه متفاوت 5000/1 و500000/1 1 تهیه شده است. کدام یک از این دو مقیاس بزرگتر است؟ در کدام نقشه ، مساحت بیشتری دیده می شود؟ در کدام نقشه ، جزئیات را به صورت دقیق تری می توان دید؟


5000/1 بزرگتر است.
در مقیاس 500000/1 مساحت بیشتر دیده می شود و در مقیاس 5000/1 جزئیات را به صورت دقیق تری می توان دید.


سؤالات درس 3
1 – چند نمونه از وسایلی که در مطالعه جغرافیا مورد استفاده قرار می گیرند را نام ببرید
.


کره جغرافیایی ، نقشه ، عکس و فرهنگ جغرافیایی، مدل های جغرافیایی، نمودار و جدول های جغرافیایی،برنامه های رایانه ای جغرافیایی


2 – عکس های ماهواره ای چه فوایدی دارند؟


جغرافی دانان با استفاده از این عکس ها وقوع طوفان های مهیب را پیش بینی و آتش سوزی درجنگل های دور افتاده را مشاهده می کنند و به این ترتیب از تغییرات مطلع می شوند و هنگام بروز حوادث طبیعی جان انسانهای زیادی را نجات می دهند.


  3 – نقش مشاهده ی مستقیم را در دانش جغرافیا توضیح دهید.


دانش جغرافیا بیش از هر دانش دیگری دیگری به مشاهده مستقیم نیاز دارد. جغرافی دانان تنها در صورتی می توانند اطلاعات جدید جغرافیایی تولید کنند که محیط و پدیده های اجتماعی و جغرافیایی را مشاهده کرده باشند. به همین دلیل درس جغرافیا دلیل درس جغرافیا همواره با فعالیت های میدانی یا بازدیدهای علمی همراه بوده است.


4 – نمودارها و جدول ها به چه منظور بکار می روند و کار اصلی آنها چیست؟


نمودارها و جدولها از وسایلی هستند که درجغرافیا برای نمایش یا مقایسه به کار می روند. کار اصلی آنها نمایش ساده ی اطلاعات جغرافیایی است بطوریکه با یک نگاه می توان مطالب زیادی را از آنها بدست آورد.


سؤالات درس 4 :
1 – ناهمواریها را تعریف کنید.


به همه پستی ها و بلندیهایی که در سطح زمین دیده می شوند ناهمواری می گویند.


2 – وظیفه پیکر شناسان زمین چیست؟


مطالعه ناهمواریها ، یعنی چگونگی پیدایش آنها و تحولاتی که از گذشته تاکنون داشته اند و شکلی که در آینده پیدا می کنند برعهده پیکر شناسان زمین است. پیکرشناسان زمین، ناهمواریها را دسته بندی کرده و عوامل پیدایش هر یک را مشخص می کنند و مورد مطالعه قرار می دهند، انان هم چنین به تغییر ناهمواریها توجه می کنند و با شناسایی تحولات ناهمواریها، آینده آنها را پیش بینی می کنند. 


3 – مطالعه ناهمواریها چه فایده ای دارد؟


مطالعه ی ناهمواریها به ما کمک می کند تا محیط طبیعی زندگی خود را بهتر بشناسسیم و از آن بهتر و عاقلانه تر بهره ببریم. 
5 – تغییر شکل ناهمواریها در کوهستان تحت تأثیر چه عواملی ایجاد می شود؟


در نواحی کوهستانی، عواملی چون یخچال ها، باد، باران، آب های جاری،حفاری حیوانات،ریشه گیاهان و تغییرات دما چهره ی کوهستان ها را تغییر می دهند.


6 – تغییر شکل ناهمواریها در نواحی ساحلی بیشتر است یا نواحی دور از دریا؟چرا؟


 در نواحی ساحلی – زیرا در بسیاری از این نواحی، میزان بارندگی بیشتر از نواحی دور از دریاست. باران آب های ناشی از آن، شکل ناهمواریهای ساحلی را تغییر می دهد . همچنین امواج دریا به ساحل برخورد می کنند و ناهمواریهای ساحلی را تخریب کرده و مواد آن را با خود به دریا می برند. باد نیز در ساحل ماسه ها را جابه جا می کند و شکل ناهمواریهای ساحلی را تغییر می دهد. در نواحی ساحلی طوفان های دریایی بسیار قوی رخ می دهد که ممکن است طی چند ساعت ناهمواریها را فرسوده کند و چهره جدیدی به ساحل بدهد. 


7 – هدف انسان از تغییر دادن ناهمواریها چیست؟


بهره برداری از منابع سطحی یا زیر زمینی

نوشته شده در : سه شنبه 29 دی 1388  توسط : همکلاسی .    نظرات() .

رها
دوشنبه 12 خرداد 1393 06:25 ب.ظ
افتضاح بووووووووووووووووووود.......
سحر
چهارشنبه 2 بهمن 1392 11:38 ب.ظ
سلام کپی با ذکر منبع اشکال داره؟
رامین دانا
چهارشنبه 18 دی 1392 06:00 ب.ظ
با سلام وبتون خیلی عالی بود من در مقطع سوم راهنمایی خوش حال می شم به وبلاگم سر بزنید با تشکر از مدیر وبلاگ آدرس : http://ramindana.blogfa.com
در ضمن ما را از نظرتو بهرمند کنید
???
سه شنبه 17 دی 1392 05:44 ب.ظ
ally bood
علی
جمعه 26 مهر 1392 09:56 ب.ظ
خوب بود
یاسمین
دوشنبه 1 آبان 1391 10:25 ب.ظ
اگر زحمت می کشیدین عکسش رو هم بزارین بد نبود ولی مطلب به در نخور بود
نگار
دوشنبه 1 آبان 1391 10:23 ب.ظ
اه اه اه اه .......................
نازی
پنجشنبه 30 شهریور 1391 07:27 ب.ظ
بد نبود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر